Translate

söndag 16 november 2014

Indiens trafikkaos

I Indien är huvudregeln för de flesta bilförare att du inte stannar för någon, säger banktjänstemannen Rakesh Pillai i New Delhi. När han själv tog körkortet bestod provet av några enkla manövrar i 90 sekunder, medan en ensam inspektör övervakade tio aspiranter samtidigt.

Under det senaste decenniet har 1,2 miljoner människor dödats i trafiken i Indien och 5,5 miljoner har skadats allvarligt. Medan Kina på sistone har förbättrat sina vägar har Indien klättrat till första plats när det gäller antalet trafikdöda per år.

Men Indiens problem handlar inte enbart om bristande trafikmoral och trafikvana, och fritt strövande kor på vägarna. Marknaden för personbilar hör till en av de mest snabbväxande i världen och ligger fortfarande i sin linda. Biltätheten sedd till antalet invånare är ännu låg - 41 bilar på 1000 personer, i stort sett samma nivå som i USA år 1917.

I det lagförslag som den Indiska regeringen nu lagt fram ingår bättre vägar, skärpta straff för trafikbrott och sanktioner för biltillverkare som inte klarar säkerhetskraven. I stort handlar det om samma åtgärder som gjort Sverige till världsbäst på trafiksäkerhet.

Alla som färdats i trafiken i Indien kan vittna om detta kaos. De första dagarna håller man i sig så knogarna vitnar, men sen blir man nästan avtrubbad och bara skrattar åt galenskapen. Man kan bara luta sig tillbaka och hålla tummarna att allt ska gå bra.

Här kommer några foton som jag tagit under våra resor i landet:

Blomsterbud


Några getter i baksätet

Paketbud

Tre generationer på en MC

En tidningskiosk på en refug

På väg till återvinning?

Är bussen full hänger man utanpå

Tuta här?

Cykelrickshaw är vanliga

Trångt, trångt, trångt

Källa: TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar